با این ابزار می توانید عناصر و قطعات مکانیکی یا سایر اشیاء را با دقت بسیار زیادی اندازه گیری کنید: بسیار بالاتر از اندازه گیری با نوار متر یا خط کش.

قدردانی کولیس ورنیه، یعنی کوچکترین اندازه ای که ابزار قادر به اندازه گیری یا ارزیابی است، تقریباً از 0.1 میلی متر تا 0.02 میلی متر متغیر است. در مقایسه، یک خط کش فلزی یا یک فلکسومتر ارزش 1 میلی متر یا 0.5 میلی متر دارند. علاوه بر این، در مورد دوم، ارزیابی نیم میلی متر بسیار پیچیده است، زیرا خطوط مقیاس درجه بندی شده بیش از حد به هم نزدیک هستند و با یکدیگر ادغام می شوند.

چه نوع اجسامی را می توان اندازه گیری کرد؟ هر چیزی که بین آرواره هایش گیر کند. مهم است که جسم صلب باشد و قابل تراکم نباشد، زیرا اندازه گیری تغییر می کند. اندازه گیری قطر خارجی پیچ رزوه ای متریک یکی از رایج ترین کاربردهای کولیس ورنیه است. همچنین می توانید داخل یک مهره یا حفره رزوه دار، میله ها و ناودانی ها، عمق یک حفره، به عنوان مثال، پایین سیلندر یک موتور احتراق داخلی و غیره را اندازه گیری کنید.

در تمام مثال های پاراگراف قبل، اندازه گیری آن را می توان با استفاده از متر یا خط کش مدرج تخمین زد. با این حال، این ابزارهای اندازه گیری فاقد قدردانی لازم برای اندازه گیری واقعا مفید هستند. به عنوان مثال، هنگام بریدن یک نخ یا به دنبال پیچ در فروشگاه آهن آلات، حتی خطای 2 یا 3 دهم میلی متر قابل قبول نیست و ارزش متر یا خط کش هنوز بسیار کمتر از تحمل گفته شده است.

از سوی دیگر، کالیبراتور برای اندازه گیری عناصری که نیاز به دقت اندازه گیری حتی بیشتر دارند، استفاده نمی شود. یعنی زمانی که ارزش آن به اندازه کافی کم نباشد، کولیس ورنیه کافی نیست. در این مورد، ابزار اندازه گیری بعدی که باید در نظر گرفته شود، میکرومتر است که ارزش آن برابر یا بیشتر از 10 میکرون است (1 میکرون = μ = 1 / 1000 میلی متر).

به طور خلاصه: کولیس ورنیه برای اندازه گیری قطعات دقیق تر از متر یا خط کش و با دقت کمتر از میکرومتر استفاده می شود. در عمل، برخی از رایج ترین کاربردهای کولیس ورنیه اندازه گیری موارد سخت افزاری است: پیچ، میخ، مهره، سیم، پرچ، مته و غیره. همچنین در مکانیک خودرو، تعمیر و نگهداری صنعتی، لوله کشی، برق و به ویژه در ماشینکاری: تراشکاری، فرزکاری، حفاری و غیره بسیار مفید است.