تبلیغات دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال (تبلیغات دیجیتال) فرآیند انتشار مطالب تبلیغاتی از طریق پلت فرم‌های آنلاین مانند رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، وب‌سایت‌ها و هر نوع برنامه دیگری است که می‌توان به صورت دیجیتالی به آن دسترسی داشت.

این روش یک نوع استراتژی تبلیغاتی برگرفته شده از اطلاعات است که باعث نزدیکی فروشنده به خریداران می‌شود. از این طریق می‌توانید به مخاطبین کمک کنید تا سریع‌تر و راحت‌تر از مرحله تصمیم‌گیری برای خرید به مرحله خرید برسند.

بازاریابی دیجیتال چیست

بیشتر بدانید: دیجیتال مارکتینگ چیست و مزایا و انواع آن چگونه است؟

تفاوت تبلیغات دیجیتال و سنتی

شباهت بازاریابی سنتی و دیجیتال بسیار کم است. بازاریابی دیجیتال هم مانند تبلیغات سنتی باعث آگاهی مخاطبین از محصول، خدمت و تجارت شما می‌شود؛ با این تفاوت که به جای استفاده از ابزارهای سنتی مثل بیلبورد، مجلات از پلت فرم‌هایی مثل گوگل، فیس بوک، یوتیوب استفاده می‌کند.

در این روش شما می‌توانید عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را همزمان با پیش روی آن مورد بررسی قرار دهید. ردیابی و نظارت بر فعالیت‌های آنلاین بسیار آسان است. شما می‌توانید به راحتی وارد حساب کاربری خودتان شوید و اطلاعات مربوط به کمپین را دنبال کنید.

این اطلاعات نه تنها به تیم شما کمک می‌کند تا نتایج استراتژی‌های خود را ببینید بلکه فرصت‌هایی برای بهبود عملکرد نیز به شما می‌دهد. به عنوان مثال اگر تبلیغتان دارای بیننده کمی است، می‌توانید با بروزرسانی فیلم‌ها و تصاویر به بالا رفتن میزان مخاطبینتان کمک کنید. و متناسب با بازخوردهای دریافتی تغییراتی در آن اعمال کنید. اما در تبلیغات سنتی زودترین زمانی که می‌توانید نتیجه کمپین خود را ببینید بعد از اتمام آن است.

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است و باید از آن استفاده کرد؟

تبلیغات دیجیتال

مطالعات نشان می‌دهند که حدود 98 درصد مردم به طور مرتب از اینترنت استفاده می‌کنند. که از این بین 66 درصد افراد بالای 65 سال هستند. آمار در ایران نشان دهنده آن است که به طور متوسط 43 درصد از ایرانی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند و بیش از 24 ساعت در هفته را صرف حضور در فضای مجازی می‌کنند. این یعنی فرصت ویژه برای استفاده از انواع بازاریابی نوین!

می‌توان گفت اینترنت با تمام فعالیت‌هایی که در طول شبانه روز انجام می‌دهیم ادغام شده است. در نتیجه شما چه یک کسب و کار کوچک و یا کسب و کاری معروف و بزرگ داشته باشید، بهتر است از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. با کمک گرفتن از این روش شما گزینه‌های بسیاری برای ارائه خدمات و محصولات خود دارید.

می‌توانید تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، گوگل یا یوتیوب قرار دهید و حتی از بین متن، تصویر و تبلیغات ویدیویی یکی را برای ورود به این عرصه از تبلیغات انتخاب کنید.

اهمیت بازاریابی دیجیتال

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو
  2. بازاریابی موتور جستجو و تبلیغات کلیکی
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  4. بازاریابی محتوا
  5. بازاریابی پورسانتی
  6. بازاریابی تأثیرگذار
  7. بازاریابی ایمیلی
  8. بازاریابی ویروسی
  9. تبلیغات موبایلی

بازاریابی دیجیتال آفلاین

بازاریابی دیجیتال آنلاین

بهتر است بدانید که استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، تنها به محیط اینترنت محدود نمی‌شود. برای دستیابی به اهداف مورد نظرتان، باید برخی از روش‌های بازاریابی آفلاین را در کنار روش‌های آنلاین در نظر داشته باشید. در بازاریابی آفلاین پیشرفته می‌توان از وسایل الکترونیکی برای بهبود تجربه کاربران استفاده کرد. به عنوان مثال، برخی از رستوران‌ها برای گرفتن سفارش‌های مشتریان خود از تبلت‌های هوشمند بهره می‌گیرند. بازاریابی رادیویی، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی تلفن همراه نیز همگی در دسته بازاریابی دیجیتال آفلاین قرار دارند.

آیا بازاریابی دیجیتالی برای همه شرکت ها کار می کند؟

بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری ثمر بخش است. صرفنظر از اینکه کمپانی شما چه چیزی می فروشد، بازاریابی دیجیتال هنوز در ساخت تجربه رابط کاربری، شناسایی نیاز مخاطبان و تولید ارزش با محتوای آنلاین نقش دارد. اما این به آن معنا نیست که همه ی کمپانی ها می بایست بازاریابی دیجیتال را به یک شکل پیاده کنند.

ترافیک وبسایت

با بازاریابی دیجیتال، می توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب سایت شما را مشاهده کرده اند را در همان لحظه با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال ببینید. همچنین می توانید ببینید که چندین صفحه را بازدید کرده اند، چه دستگاهی از آنها استفاده کرده اند و از کجا آمده اند، و علاوه بر آن امکان تجزیه و تحلیل دیجیتال داده ها نیز فراهم است.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا زمان و سرمایه خود را نسبت به بازدهی کانال و اینکه چه تعداد کاربر از این شبکه ها به وب سایت شما آمده اند، تقسیم بندی و اولویت بندی کنید. مثلا وقتی شما در می یابید که تنها 10 درصد از کاربران از طریق موتورهای جستجو به وب سایت شما آمده اند در صورت که متوسط این عدد باید چیزی نزدیک به 64 درصد است، می دانید که لازم است روی سئوی وب سایت خود کار کنید. تا تعداد کاربرانی که کالا و خدمات شما را از طریق موتورهای جستجو می یابند افزایش دهید.

بازاریابی دیجیتال شرکت ها

با بازاریابی آفلاین، بسیار دشوار است که نحوه تعامل افراد با شرکت شما را قبل از تعامل با یک فروشنده یا انجام یک خرید را ارزیابی کنید. با بازاریابی دیجیتال، می توانید روند و الگوهای رفتار افراد قبل از رسیدن به مرحله نهایی در سفر خرید مشتری را شناسایی کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود از همان ابتدای آشنایی با وب سایت یا برند خود بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا کنیم. یادگیری نحوه اجرای صحیح روش‌های بازاریابی دیجیتال، باعث دیده شدن بهتر کسب و کار شما و بهبود نحوه تعامل با مشتریانتان خواهد شد. دستاوردهای اشاره شده، اهداف نهایی تمام روش‌های بازاریابی دیجیتال هستند. شما می‌توانید با ایجاد یک تجربه مناسب برای کاربران نهایی و با توجه به اهدافتان، در جهت توسعه و پیشرفت برند خود حرکت کنید. به کارگیری روش‌های بازاریابی باکیفیت، رضایت شما و مشتری را در پی خواهد داشت.