یکی از اساسی ترین وسایل آشپزخانه ها، اجاق گازها هستند. آنها در اشکال و انواع مختلفی اعم از اجاق گاز فردار یا معمولی (طرح فر)، اجاق گاز رومیزی (توکار) تولید می گردند که بسته به فضای آشپزخانه انتخاب می شوند. تصور آشپزخانه ای که محل پخت و پز است، بدون اجاق گاز تقریبا محال است و در هر خانه ای یکی از مدل های اجاق گاز را خواهید یافت. آنها محصولاتی هستند که با تامین حرارت مستقیم، کار پخت و پز را برای شما انجام داده و تسهیل می نمایند و شما قادر خواهید بود برنامه های غذایی خود را به راحتی تهیه نمایید. از اینرو برندهای اجاق گاز بسته به شرایط مختلف، اجاق گازهایی با ویژگی های متفاوت تولید می کنند.

مدل های مختلف اجاق گاز از نظر طراحی بیرونی، ابعاد، ویژگی های فنی، قیمت و بسیاری موارد دیگر، متنوع تولید می شوند که هنگام انتخاب این محصولات ممکن است اندازه گیری مساحت آشپزخانه شما مهم باشد. همچنین عملکرد انواع اجاق گاز تولید شده توسط برندها، مزایای بسیاری را برای کاربران به ارمغان می آورند. شما می توانید با توجه به دکوراسیون آشپزخانه و تعداد افراد خانواده خود، از بین مدل های اجاق گاز که توسط بسیاری از تولید کنندگان ارائه می شود، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. با اینحال ۲ مدل از اجاق گازها بسیار پرطرفدار هستند که یکی اجاق گاز مبله (اعم از فردار یا معمولی طرح فر) و دیگری اجاق گاز رومیزی (توکار) است.

اجاق گاز رومیزی

اجاق گازهای رومیزی به لحاظ مصرف انرژی در دو مدل گازی و برقی تولید می گردند که نوع اجاق گاز رومیزی با مصرف انرژی گاز در کشور ما متداول تر است. این دست از اجاق گازها به جهت اینکه فاقد فر هستند، حجم و اندازه کوچکتری دارند و ساختار طراحی آنها به گونه ای است که بر روی کابینت قابل نصب هستند. اجاق گازهای رومیزی در سایز و اندازه های کوچک دارای ۲ تا ۴ شعله و در سایز و اندازه های بزرگ از ۵ تا ۷ شعله برخوردار هستند. عموما از اجاق گازهای کوچک برای خانه های دارای آشپزخانه کوچک و از اجاق گازهای رومیزی بزرگ برای آشپزخانه های بزرگ استفاده می شود. اما بطور کلی از اجاق گازهای رومیزی برای آشپزخانه های دارای فضای کمتر و کوچک تر استفاده می گردد.

منتها استفاده از اجاق گازهای رومیزی تا حدی بستگی به شرایط شما هم دارد. مثلا اگر مستأجر هستید قابلیت جا به جایی ندارد و اگر هم بخواهید آن را جا به جا کنید، ممکن است با دکوراسیون آشپزخانه محل جدید شما سازگار نباشد. علاوه بر این می بایست فر را جداگانه تهیه کنید. با اینحال بسیاری اجاق گاز رومیزی را ترجیح می دهند چون علاوه بر شکل و طراحی زیبا و کم حجم، دست شما برای انتخاب انواع مدل های بیشتر فر یا اجاق گاز رومیزی به صورت جدا بازتر خواهد بود. اما طبیعتا تهیه و خرید این دو با هم، هزینه های بیشتری را به نسبت اجاق گاز فردار به شما تحمیل خواهد کرد.

اجاق گاز معمولی

و اما اجاق گازهای مبله که به دو صورت اجاق گاز فردار و اجاق گاز معمولی یا طرح فر تولید می شوند، به جهت حجم و اندازه بزرگترشان برای آشپزخانه های بزرگتر با فضای بیشتر مناسب هستند. شما با خرید یک اجاق گاز فردار بی نیاز از خرید فر می شوید و در هزینه هایتان صرفه جویی می کنید. یا با خرید اجاق گاز معمولی به مانند اجاق گاز فردار، امکان حمل و نقل آنها راحت خواهد بود و درصورت جا به جایی مشکلی نخواهید داشت. این دست از اجاق گازها از ۲ شعله تا ۵ شعله و حتی بیشتر تولید می گردند و به عنوان اجاق گازهای مستقل شناخته می شوند. همچنین به جهت جابه جایی راحتی که دارند، امکان تغییر محل آنها برای تناسب با دکوراسیون آشپزخانه براحتی میسر است.